« بازی های محلّـی ( چاتاچات ) »
به وبلاگ * روســــــــــتای خلیل کـُرد * خوش آمدید

آمار مطالب

کل مطالب : 27
کل نظرات : 9

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 23
باردید دیروز : 71
بازدید هفته : 240
بازدید ماه : 239
بازدید سال : 1155
بازدید کلی : 63224

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خلیـل کـُـرد ـ بهـار ـ همـدان و آدرس khalilkord.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 71
بازدید هفته : 240
بازدید ماه : 239
بازدید کل : 63224
تعداد مطالب : 27
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->

خطاطي نستعليق آنلاين
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمّـــد کیـانـاجو
تاریخ : سه شنبه 2 اسفند 1392
نظرات
« چـاتـاچـات ( الک دولک ) »
  . . . دو نفــر به عنـوان سـر گــروه انتخـاب شـده و هــر کـدام به نوبت یک نفــر بازیکن (یـار) انتخـاب میکنـند تـا بـازیکنــان بطـور عـادلانه بین دو گــروه تقسـیم شـونــد . سپس عــددی (مثلاً 200) را در نظــر می گیــرنـد که هــر گــروهی زودتر به آن عـدد برسـد برنـده است و بـا قــرعه گــروه شــروع کنـندۀ بـازی مشخّص میگــردد .

 . . . وسـایل مورد نیـاز بـازی عبـارتنـد از :
دو قطعه چـوب، که چـوب بزرگ، [ آغـاج ] و چـوب کــوچک، [ چَـلّـِــک ] نـامیـده میشـونــد .

 . . . نحـــوۀ بـازی بـدین صـورت است که : روی زمین دایـره ای به شعـاع حـدود یک متــر، رسـم کــرده و در مـرکــز آن شـیاری بنـام [ سـالّاخ ] ایجـاد میکنـند . پـای نفــر شـروع کننـدۀ بـازی، نبـاید جلـوتــر از  (سـالّاخ) قــرار گیــرد .

 . . . نفــر بـازیکـن در وسـط دایــره قــرار گـرفته، طـوری که پـایش جلـوتــر از (سـالّاخ) نبـاشــد، بـا دست راست ( اگر راست دست بـاشــد ) (آغـاج) و در دست چپ (چَـلّـِــک) را گــرفته، سپس (چَـلّـِــک) را روی آغـاج گـذاشته و تـا مسـافتی پرتـاب میکنـد . این مسـافت (بین سـالّاخ تـا چـلّــک) بـایستی به انـدازه ای بـاشــد که اگــر قـدّ بلنـدتـریـن نفــر حـریف در حـالت درازکـش دستش را به طــرف چلّــک دراز کــرد، به آن نرســد و اگــر دستش به چلّــک برسـد آن بـازیکـن سـوخته و گــروه مقـابل بـازی را شــروع میکنـد و چنـانچه دستش نرسـید، بـازیکـن آغـاج را بـایــد طـوری پرتـاب کنـد که به چلّــک بخـورد (اگـر نخـورد سـوخته) در صـورت برخـورد آغـاج بـا چلّــک، بـازیکـن مجـاز است سه نـوبت بـا آغـاج بر ســر چلّــک زده تـا به هــوا بلنـد شـود و بـا ضــربۀ محکمی که به آن میـزند آن را از سـالّاخ دورتـر میکنـد (بـاز هـم اگــر نتـوانـد ضـربه را بزنـد سـوخته است) پس از سه ضــربه، از جـایی که چلّــک افتـاده تـا سـالّاخ را بـا قـدم هـایش می شمـارد هـر گــروهی که زودتـر به عـدد مـورد تـوافــق رسـید برنـده است .

 . . . بـازیکنـان گــروه برنــده، به نوبت چلّــک را بـا آغـاج مـاننــد توپ پینگ پـونگ، بـا ضـربـاتی به هـوا میـزننــد که هــر چه تعــداد ضــربـات بیشـتر بـاشــد بهتــر است .

 . . . نفــرات گــروه بـازنــده در مسیـر قــرار میگیــرنــد و افــراد گــروه برنــده، به تعــداد ضــربـاتشـان، چلّــک را در هــوا رهـا کــرده و سعی میکننـد آن را بـاضــربۀ محکمی دور کننــد (در اینجـا نیــز هــر کــدام از افــراد حـریف چلّــک را در هــوا بگیـرنـد، زننـدۀ ضــربه سـوخته است) . . .

 . . . پس از اینکه زدن ضـربه هـا تمـام شــد، از آخـرین نقطه ای که چلّــک افتــاده تـا سـالّاخ، نفــرات گــروه بـازنــده به نـوبت، با گفـتن کلمۀ « زو » بـا ســرعت به طــرف سـالّاخ می دونــد . اگــر نتـواننــد این مسـافت را تمـام کننــد، فـاصــلۀ بـاقی مـانــده را به نفــرات گــروه برنـده کُـولی میــدهنــد، امّــــا اگــر بیش از مقــدار « زو » بکشنــد کـولی هـــم میگیـرنـــد . 

( http://KhalilKord.LoxBlog.Com )

 

 


تعداد بازدید از این مطلب: 857
برچسب‌ها: بازی های محلّی ,
موضوعات مرتبط: « بازی های محلّی » , ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








« به وبلاگ * روســـــــــتای خلیـل کـُـرد * خوش آمدید »


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود